SGP/CU zet zich in voor meer BOA’s

mei 10, 2021 Uit Door Johnny Lukasse

De SGP/CU heeft zich in de Gemeenteraad ingespannen voor een grote uitbreiding van de capaciteit van 4,5 naar 12 fte. Een meerderheid van de partijen had hier helaas het geld niet voor over. Na een spannende vergadering is het wel gelukt toch steun voor een uitbreiding te krijgen.

Tijdens de vorige Debatraad is een voorstel tot uitbreiding van het aantal BOA’s besproken. Uit onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van de burgemeester, bleek dat een flinke uitbreiding van de capaciteit nodig was. In het collegevoorstel werd een basisvariant voorgesteld, met een uitbreiding van 4,5 naar 12 FTE. Hierin zouden BOA’s meer kunnen doen in de gemeente en bijvoorbeeld niet alleen actief zijn in de binnenstad, maar ook in het buitengebied. Ook willen we dat BOA’s niet alleen een handhavende functie hebben, maar ook breder ingezet worden om te ondersteunen.

Tijdens de Debatraad over dit onderwerp bleek dat hiervoor geen meerderheid was. Ondanks een vurig pleidooi van de burgemeester en de inzet van de SGP/CU en D66. Een meerderheid was niet bereid het benodigde bedrag vrij te maken. Daarop het Johnny Lukasse namens de SGP/CU fractie het initiatief genomen een voorstel met aanpassing te schrijven. Daarin wordt wel extra geld beschikbaar gesteld aan een uitbreiding van het aantal BOA’s. Dit bedrag is lager dan in de basisvariant, maar zorgt wel alsnog voor een uitbreiding.

Onze fractie had graag een grotere uitbreiding gezien. Een dienstbare overheid en de mogelijkheid tot goede handhaving moeten grote prioriteit hebben. Goes is niet vrij van problemen. Toch zijn we blij dat we invloed hebben kunnen uitoefenen, door toch een uitbreiding van de capaciteit te bewerkstelligen.

Lees ook het volgende PZC artikel over ondernemers die graag meer BOA’s in de stad zouden zien. Niet om boetes uit te delen, maar als gastheren.