SGP-CU wil Holocaustmonument in Goes

februari 18, 2019 0 Door admin

De SGP-ChristenUnie in Goes wil dat de gemeente Goes een Holocaustmonument krijgt. Daarnaast wil de fractie dat kinderen van voor 75 jaar vrijheid via het gemeente-archief in aanraking komen met de geschiedenis van Goes in de oorlog.

Begin december riep het Nationaal comité 4 en 5 mei gemeenten met een Holocaustverleden in een brief op om zich aan te melden voor een monument in hun gemeente. Alle kleine monumenten in de deelnemende gemeenten, vormen dan samen een nationaal monument. Goes is een van de ruim 250 gemeenten die in aanmerking komt. De SGP-ChristenUnie fractie roept het college op zich aan te melden en hiervoor ruimte te maken.

In 2020 is het 75 jaar geleden dat Nederland bevrijdt is. De fractie vindt het van belang dat, juist nu de oorlog verder weg raakt, deze te blijven herdenken. Jurian van der Ree, woordvoerder onderwijs en cultuur: “Kunst en cultuur zetten aan tot denken, maar laten ook zien waar we staan. We staan in de geschiedenis. Zo een monument herinnert ons daaraan, dat verdient een zichtbare plaats. Het is belangrijk dat jonge generaties zich hiervan bewust blijven en zich verhouden tot dit verleden.”

Daarnaast vraagt de fractie ook via andere projecten aandacht te besteden aan 75 jaar vrijheid. Bijvoorbeeld door scholen te betrekken bij de herdenking, door ze via het gemeente-archief in aanraking te brengen met de lokale geschiedenis en door ruimte te bieden aan initiatieven, zoals een Vrijheidsmaaltijd.