Coffeeshopbeleid, straathandel en overlast

oktober 17, 2020 0 Door admin

‘Drugsgebruik in welke vorm dan ook moeten we zoveel mogelijk voorkomen. Niemand zal ontkennen dat bij gebruik van drugs het gevaar van verslaving zeer ernstig is en de gezondheidsrisico’s hoog zijn.’

Dat was de kern van onze bijdrage. Daarom hebben wij ingestemd met het voorstel van het College en hebben wij samen met de VVD en het CDA gevraagd om een verdiepend vervolg-onderzoek.

De SGP-ChristenUnie in Goes wil vooral inzetten op preventie, het zoveel als mogelijk is weren van gebruik en het aanpakken van alle criminaliteit die hier mee te maken heeft. Hier onder valt ook straathandel en de overlast die dat met zich meebrengt. Het coffeeshopbeleid, waar we overigens nooit aan hadden moeten beginnen was gericht op de lokale gebruiker, niet meer dan dat.

Coffeeshop High Life pleit ervoor het I-criterium af te schaffen zodat ook niet ingezetenen (mensen die niet staan ingeschreven in Nederland) drugs kunnen kopen in de Coffeeshop. Logisch dat de coffeeshophouder dat wil. Meer klanten, is meer omzet, is meer winst. De overlast is voor de omwonende en de Politie. Namens de bewoners was ook een inspreker aanwezig. Volgens hem maakte het I-criterium dat minder drugsgebruikende toeristen hun auto in hun straat zetten, met het raam open hun drugs roken en wildplassen. “Schaf het I-criterium niet af, ook niet als proef, die hebben we al gehad” was zijn oproep. Daar zetten we ons voor in.

Wij zijn voor het handhaven van het I-criterium. Drugs is wat ons betreft geen producten waarvoor een toerist naar Goes moet komen. Als je als toerist naar Goes komt dan weet je dat je in de Coffeeshop niets kunt kopen en dat willen wij graag zo houden.

Het afschaffen heeft een aanzuigende werking voor druggebruikende toeristen van Schouwen-Duiveland, Noord-Beveland, Reimerswaal, Borsele zullen richting Goes komen. Meer verkeer, meer overlast, meer auto’s op de markt tot ’s avonds laat, meer achterdeur problematiek, meer straathandel in welke vorm dan ook (06-dealers, dealer panden enz.). Deze verwachting wordt gestaafd door onderzoek in heel Nederland. Het is geen hogere wiskunde om dit te kunnen bedenken. Je vergroot de klantenkringen van de Coffeeshop wanneer toeristen hier hun drugs kunnen kopen en alle straathandelaren willen hiervan een graantje meepikken. Straathandelaren zijn zijn goedkoper en hun assortiment bevat ook de zwaardere verdovende middelen.

Onze inzet:

• Afschaffen van het I-criterium levert meer verkoop op, dus meer bezoekers, dus meer drukte en den enige die hiervan profiteert is de coffeeshop ondernemer. Geldt overigens ook voor het aanpassen van de hoeveelheid die je mag kopen.
  • Meer verkoop vraagt ook om meer handel en levering, dus ook meer illegale (thuis)productie en achterdeurproblematiek.
  • Straathandelaren zullen altijd blijven bestaan, dit nemen we niet weg met afschaffen van het I-criterium. Hun klantenkring wordt alleen maar groter.
  • Door vrijgave van het I-criterium zal er juist meer (straat)handel ontstaan omdat er meer gebruikers op af komen.
  • Een proef doen voor een bepaalde periode geeft alleen maar onduidelijkheid, met name als de proefperiode weer voorbij is.